Зростання прозорості місцевих бюджетів і 9000 пропозицій від мешканців. Що для цього зробили об’єднані громади?

Зростання прозорості місцевих бюджетів і 9000 пропозицій від мешканців. Що для цього зробили об’єднані громади? Коротка відповідь – пройшли оцінювання бюджетної прозорості та впровадили рекомендації, а також провели кампанії для залучення мешканців до бюджетного процесу. У листопаді 2019 р. премія «Кришталь року» відзначила найкращі ОТГ, які пройшли оцінювання за спільною методологією, впровадженою програмами USAID DOBRE, «U-LEAD з Європою» та Громадським Партнерством «За прозорі місцеві бюджети!»  у 106 громадах із 18 областей України. 47 громад-партнерок програми DOBRE цього року були оцінені вдруге і саме їх бали показують, як завдяки оцінюванню громади суттєво підвищили рівень бюджетної прозорості лише за рік, що минув між першою і другою хвилями оцінювання. Максимальний показник прозорості зріс із 46 до 61 балу. 

Більше того, оцінювання показало, що не лише поодинокі громади зробили прориви. Навпаки, зміни відбулися системно в усіх громадах. Це яскраво ілюструє той факт, що середній рівень бюджетної прозорості зріс на 17,7 % по всіх 47 громадах, у яких відбувалось оцінювання повторно. Так, у 2018 році середній рівень складав 21,3, а у 2019 – вже 39 балів.

Разом з тим, прогрес підтверджується не тільки кількісними показниками, а й якісними змінами. Найбільший змістовний прогрес відбувся за параметром «Вікритість бюджетної інформації». Відтак, 2 громади досягли рівня «інновативні», 20 – «високого» рівня бюджетної прозорості. За параметром «Прозорість прийняття рішень» – 5 громад «високого», 16 громад – «задовільного». Такий результат означає, що тепер не тільки більше бюджетної інформації доступно для громадян, а й більше громадян долучаються до управління коштами своїх громад.

Якщо ж говорити про конкретні приклади, то завдяки оцінюванню вдалось досягнути суттєвого прогресу у вирішені, як мінімум, 6 проблем, дотичних до бюджетної прозорості. 

Отже, зафіксовано такі зрушення:

Наведені приклади реальних змін – далеко не всі, а лише ті, які відбулись у більшій частині залучених громад. Великий трансформаційний та мотиваційний потенціал застосованої методології та оцінювання підтверджують й досягнення конкретних громад. Так, Верхнянська ОТГ з Івано-Франківщини під час оцінювання 2018 року набрала всього 2 відсотки. Громада була на останній сходинці визначеного рейтингу. Однак, за рік вона доклала значних зусиль та підвищила власний бал до 36 відсотків й увійшла у номінанти за прорив у бюджетній прозорості.  

То ж як саме оцінювання працює як мотиватор позитивних змін?  

Спочатку у громаді експерти проводять оцінювання наявного рівня бюджетної прозорості. Він дозволяє побачити, де знаходиться громада у бюджетній прозорості, які речі потрібно підтягнути і які практики ввести для того, щоб бюджетний процес став більш прозорим. За результатами оцінювання експерти формують аналітичний звіт та рекомендації, які служать «дорожньої картою» для вирішення проблемних питань. Далі відбувається оприлюднення, обговорення індексу прозорості громади та наданих рекомендацій разом із представниками органів місцевого самоврядування. Після цього експерти пропонують підтримку громадам, які впроваджують рекомендації. Так відбуваються позитивні зміни на рівні бюджетної прозорості і у наступному році цикл повторюється. 

На підґрунті отриманих оцінок усіх громад також складається рейтинг – Національний індекс бюджетної прозорості, який дає можливість ОТГ порівняти власні результати із результатами інших громад і запалює позитивну конкуренцію.

Таким чином, оцінювання є ключом до успіху, адже: 

  • виступає інструментом просування стандартів прозорості місцевих бюджетів;
  • створює позитивну конкуренцію між муніципалітетами;
  • формулює «дорожні карти» задля підвищення бюджетної прозорості.

З детальними результатами кожної громади, що проходили оцінювання, можна ознайомитись на онлайн-платформі «Прозорі місцеві бюджети». Тут же розміщений аналітичний звіт «Індекс прозорості місцевих бюджетів 2019. Об’єднанні територіальні громади», де фахово проаналізовані результати оцінювання, визначені ключові тенденції та сформульовані подальші рекомендації. Із методологією оцінки прозорості місцевих бюджетів можна ознайомитись за посиланням.

За кожним поліпшеним балом стоїть кропітка робота як експертів, так і органів місцевого самоврядування. Залучати громадян до бюджетного процесу непросто. Але громади підходять до цього завдання з неабиякою завзятістю і креативом. У 2019 році в кожній громаді-партнерці програми DOBRE було проведено інформаційну кампанію, щоб розказати мешканцям про місцевий бюджет і показати, як вони можуть впливати на розподіл коштів. Головним інструментом кампаній стали Бюджети для громадян – документи, які представляють складну інформацію про кошти громади у простій і доступній формі: інфографіка, візуалізація, метафори. Кампанії складалась із вуличних акцій, перфомансів та зустрічей зі школярами, під час яких дорослим та старшокласникам роздавали Бюджети для громадян, доступно і на прикладах пояснювали, що таке бюджет, з чого він складається, як наповнюється і як витрачається, а головне – як саме та в який спосіб і терміни на формування доходів і витрат може вплинути кожна людина. Крім того, всі учасники заходів не тільки отримували інформацію про бюджет, а й мали можливість заповнити нескладну форму звернення із пропозицією до бюджету своєї громади на наступний рік. До проведення кампаній долучалися команда експертів Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!», регіональні організації-партнери DOBRE, представники місцевих рад та активісти. Разом з експертами в усіх видах заходів охоче брали участь керівники та посадові особи громад. Наприклад, у Вознесенській ОТГ Миколаївської області міській голова Віталій Луков особисто провів для громадян креативну презентацію про «мудру бюджетну корову».

А у Підволочиській ОТГ у вуличній акції, присвяченій спілкуванню із громадянами та збору пропозицій, брали участь не тільки селищний голова, а й три заступники, старости і представники місцевого фінансового управління. Це показало мешканцям серйозність справи і надало ваги кожній висловленій думці та пропозиції.

«Кожен мешканець нашої громади може і повинен впливати на бюджетний процес. Для цього ми створюємо всі умови і з кожним роком ми спостерігаємо зростання активності наших мешканців. Це означає, що інструменти залучення громадян до бюджетного процесу працюють, і працюють ефективно», – розповіла Таміла Зозулінська, заступниця сільського голови Присиваської ОТГ.

Багато громад підійшли до проведення кампанії надзвичайно креативно. Так, у Дмитрівській громаді на Кіровоградщині варили «бюджетний борщ», провели бюджетну вікторину та пригостили візуалізованим у вигляді сиру бюджетом громади усіх гостей заходу.

Шлях до бюджету Музиківської громади Херсонської області лежав через … торт.

Бюджет Малинівської ОТГ на Харківщині представлено кошиком з «бюджетними» лимонами, тому до розподілу бюджету міг долучитись кожний охочий мешканець – достатньо було лише подати власну пропозицію до формування бюджету Малинівської громади на 2020 рік.

У Новопразькій громаді на Кіровоградщині представники місцевого фінансового відділу, використовуючи зерна пшениці, просили громадян показати, на що варто виділити більше видатків та озвучити свої пропозиції до бюджету. Адже лише за співпраці влади і громади, а метафорично – сонця, зерен і якісного ґрунту співпраці – можна створити красивий коровай, тобто ефективний і збалансований бюджет, який задовольнить потреби мешканців ОТГ. Всі, хто подав власні пропозиції до бюджету, отримали смаколик у вигляді короваю «Бюджет громади».

Завзято долучились до кампанії і школярі, яким експерти цікаво, інтерактивно та креативно пояснювали бюджетні питання. Так, на початку навчального року по школах Лановецької ОТГ оголосили конкурс малюнків «Бюджет моєї громади». Діти малювали власне уявлення бюджету, а також ідеї для використання коштів громади. Найталановитіші отримали грамоти Лановецької міської ради та подарунки. І навіть більше того –  молодіжна рада Лановецької ОТГ зняла та змонтувала ролик про бюджет громади.

Молодіжна рада Старобогородчанської ОТГ допомогла залучити молодь до  кампанї – організували бюджетний квест. Кожна з локацій квесту відображала певний етап бюджетного процесу. У ході квесту учасники ознайомились із доходами, видатками, найбільшими сферами бюджету, на які витрачаються кошти, а головне – методами впливу на бюджет громади.

Відзначимо, що старшокласники Східненської школи Музиківської ОТГ місцевий бюджет перетворили на гру. Таке ноу-хау виявилось підліткам дуже до вподоби. Особливо — моменти заробляння грошей. При виборі роду занять дехто шукав собі професію «мільйонер». Молодь із цікавістю платила податки і потім їх розподіляла вже у складі бюджету. Здивуванню не було меж, коли сплачених податків не вистачило на всі потреби громади.

«Ніч у бюджеті»! Саме у такому форматі вознесенська молодь намагалася розібратися у лабіринтах місцевого бюджету. Від кабінету голови громади до зали засідань виконавчого комітету, коридорами Вознесенської міської ради рухався квест «Ніч у бюджеті». У формі гри молодь дізналась про особливості розподілу бюджетних коштів та методи, за допомогою яких кожен із мешканців може вплинути на бюджет громади.  

А у Гречаноподівській ОТГ навіть провели «бюджетний КВК» #бюджеттакбюджет! Це дало можливість залучити до вивчення бюджетних питань і школярів, і батьків, і вчителів. Адже щоб підготувати виступи, потрібно було розібратися у бюджетному процесі. 

Отже, сукупно у заходах кампанії взяли участь понад 15000 громадян. Від найстарших, як Дмитро Григорович – 91-річний мешканець села Яблунів, Більшівцівської ОТГ. До наймолодших.

«Ми вже не вперше проводимо такі просвітницько-мобілізаційні кампанії і щоразу приємно вражає креативність та натхнення наших експертів та громад. Пояснити просто складні речі – наше головне завдання. Ми намагаємось розказати людям усі тонкощі бюджетного процесу зрозумілою мовою. Бо коли люди розуміють, то з’являється й ініціатива, й гарні ідеї, важливі для всієї громади», – пояснив Анатолій Бойко, координатор Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!».

І на завершення про рекорди. У 2018 році під час кампанії «Впливай на бюджет громади» у 50 ОТГ зібрано близько 3 тисяч пропозицій. У кампанії 2019-го року в одній лише Шумській ОТГ зібрано 1011 (!) пропозицій.

Як підсумок, у 75 громадах отримано понад 9000 пропозицій, які стосуються майже всіх сфер життя ОТГ — забезпечення вуличного освітлення, ремонту доріг, встановлення дитячих та спортивних майданчиків, ремонту об’єктів інфраструктури, благоустрою тощо. Всі отримані під час кампанії пропозиції передані до місцевих рад, де їх опрацьовують та планують максимально урахувати у бюджетах громад на 2020 рік. Більше того, громади, які проводили такі кампанії вдруге, розказували мешканцям про те, як були враховані їхні пропозиції з минулого року.

«Програма DOBRE підтримує громади, які докладають зусиль для підвищення прозорості місцевих бюджетів, і з задоволенням святкує разом з ними їхні успіхи. Але найбільшою нагородою для цих громад, мабуть, є не статуетки на сцені, а збільшення довіри до органів місцевого самоврядування, яке відбувається унаслідок кращого залучення громадян та поліпшення комунікації між мешканцями і владою. Останнє опитування мешканців громад-учасниць програми показало, що у 2019 році рівень впевненості в тому, що управління ресурсами громади ведеться належним чином, зростає, а рівень сприйняття корупції знизився на 12% у порівнянні з 2017 роком», – зазначила Юлія Ткачук, очільниця антикорупційного компоненту програми DOBRE.   

****

Премія «Кришталь року» та оцінювання бюджетної прозорості 2019 року – це партнерська робота Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) через консорціум виконавців програми USAID DOBRE, Представництва Європейського Союзу та п’яти його держав-членів Німеччини, Швеції, Польщі, Данії та Естонії через Програму «U-LEAD з Європою», і Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!». Індекс прозорості місцевих бюджетів та методологію його оцінювання розроблено Фондом Східна Європа спільно із Громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!», у співпраці з Асоціацією міст України за фінансової підтримки Європейського Союзу.