Активісти допоможуть громадам п’яти областей «оздоровити» місцеві бюджети

Як за допомогою громадського аудиту доброчесності запровадження програмно-цільового методу покращити ефективність використання коштів бюджетів міст обласного значення та об’єднаних громад? Про це 19 травня під час брифінгу в КМЦ.Миколаїв розповіли учасники громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» з Миколаївської, Одеської, Херсонської, Дніпропетровської та Луганської областей.

Мета проекту полягає в тому, щоб запровадити в бюджетний процес 20 пілотних громад із п’яти областей півдня і сходу України принципи демократичного розвитку. Це можливо зробити завдяки моніторингу доброчесності впровадження програмно-цільового методу (ПЦМ) та навчальної, коуч-підтримки партнерських проектів, що поєднують дії органів публічної влади та громадські моніторингові ініціативи. Результатом навчання, консультування стануть не менше 20 історій успіху, які «розкажуть» про формування дієвої моделі демократичного бюджетного процесу на основі використання  можливостей ПЦМ та механізмів демократії участі.

«Упродовж трьох років шляхом проведення таких моніторингів ми слідкували за тим, щоб гроші громадян витрачалися прозоро та ефективно», – наголосив керівник проекту і директор ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» Михайло Золотухін. Оскільки бюджети об’єднаних територіальних громад збільшилися, завдання громадянського суспільства – посилити контроль за використанням коштів, які надходять до місцевої казни, додав координатор громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» Анатолій Бойко.

«Програмно-цільовий метод формування місцевих бюджетів, який, до речі, в Миколаєві застосовується з 2013 року, дав нам можливість відстежити, наскільки ефективно витрачаються кошти містян у сфері ЖКГ. Приміром, утримання зелених насаджень у Миколаєві в 2014-2015 роках коштувало в п’ять разів більше, ніж у столиці», – розповів М. Золотухін.

Своїм досвідом із присутніми поділився експерт Дніпровської ГО «Інститут громадської експертизи» Олексій Андреєв. Результатами роботи громадських активістів стало запровадження «відкритого» бюджету. Рішенням міської ради половина грошових надходжень буде спрямована на заходи, які визначатимуть самі мешканці Дніпра. «Проте інша частина місцевого бюджету залишається непрозорою. Тому наша громадська організація й надалі працюватиме над тим, щоб гроші платників податків витрачалися ефективно та громадяни могли впливати на цей процес», – наголосив експерт «Інституту громадської експертизи».

У свою чергу, голова правління херсонської ГО «Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень» Олександр Мошнягул озвучив ще одну проблему, що заважає «оздоровити» місцеву казну. Це – відсутність в ОТГ кваліфікованих спеціалістів, які розуміються на бюджетному процесі, зокрема впровадженні програмно-цільового методу. «Отож діяльність учасників громадського партнерства допоможе новоствореним ОГТ адаптуватися до нових механізмів контролю за використанням бюджетних коштів», – підкреслив О. Мошнягул. Його думку поділяє й керівник напрямку по роботі з місцевими бюджетами Луганської Благодійної ліги «Соціум» Микола Шулико. «Моніторинг, як один із інструментів контролю, допоможе виявити можливі ризики, зловживання, впливати на вирішення гострих проблем на місцевому та державному рівнях», – переконаний активіст.

Через три місяці учасники партнерства «За прозорі місцеві бюджети» презентують результати первинного діагностування доброчесності впровадження програмно-цільового методу в окремих ОТГ і містах обласного значення.

Брифінг проведено в рамках проекту  «Ефективні та доброчесні місцеві бюджети у 5 областях півдня та сходу України», який реалізує ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» за фінансової підтримки Посольства Великої Британії в Україні та медіа-підтримки ГО «Український кризовий медіа-центр».