Місцеві вибори за новими правилами: обговорення Виборчого кодексу

31 січня 2019 року у Кризовому медіа центрі. Херсон відбулося обговорення нових правил на місцевих виборах, яке було організоване місцевим відділенням Комітету виборців України. В обговоренні взяли участь організатори виборчого процесу, депутати, представники органів влади, громадські діячі та журналісти.

Як зазначив у своїй доповіді голова Херсонської обласної організації КВУ Дементій Бєлий, – «На місцевих виборах будуть застосовані чотири системи місцевих виборів та два рівні виборів до місцевих рад».

Перший рівень, це вибори до обласних рада та міст, із кількістю виборців більше 90 тисяч. Це Херсонська обласна та Херсонської міської ради. Ці ради будуть обирати за допомогою пропорційної  системи з відкритими партійними списками. В запропонованому вигляді ця виборча система раніше в Україні не використовувалися. 

Другий рівень. Вибори до всіх інших місцевих рад будуть проходити за  мажоритарною системою відносної більшості з голосуванням у багатомандатних виборчих округах. Багатомандатні округи вже використовувалися в минулі роки, але ця система має певні особливості.

Виборів міських, сільських та селищних  голів також будуть проходити по двом різним виборчим системам, але ці системи вже застосовувалися раніше. Так, міста із кількістю виборців більше 90 тисяч (в нашій області це лише Херсон), будуть обирати міського голову за допомоги мажоритарної системи абсолютної більшості, тобто в два тури. Для всіх інших громад вибори міського голови відбудуться за мажоритарною системою відносної більшості, тобто, переможець буде визначений в одному турі й переможе той. хто набрав більше голосів.

Кількісний склад Херсонських обласної та міської рад не зміниться. Так, у Херсонську обласну раду будуть обрані  64 депутати, а у Херсонську міську раду – 54 депутати

Формування виборчих округів викликало багато дискусій. «Кількість округів визначається як ціла частка від ділення кількісного складу відповідної ради на 10. При утворенні цих округів відхилення від їх середньої орієнтовної кількості не може становити більше ніж два округи. Відповідно, по виборам до Херсонської міської ради можуть бути створені від трьох до семи округів. Кількість виборців не важливо. Важливо, щоб ці округи не складалися з частин різних районів міста та щоб вони межували один з одним» розповів експерт ХОО КВУ Володимир Молчанов.

Формального порушення закону в формуванні різновеликих багатомандатних виборчих округів  не буде, однак якщо партії не зроблять кількість кандидатів у регіональних списках  пропорційною чисельності виборців, кандидати будуть поставлені в нерівні умови на один регіональний список припадатиме різна кількість виборців.

Скільки може бути округів на виборах до Херсонської міської ради? На це запитання відповів Володимир Молчанов: «Важливо, що їх не може бути три, бо тоді партії не зможуть заповнити регіональні списки кандидатами. Справа у тім, що у кожному регіональному списку може бути від п’яти до дванадцяти кандидатів. Якщо будуть три округи, то партія зможе виставити лише 36 кандидатів на 54 депутатські місця, а це буде порушенням. Тому, оптимальним бачиться шість округів в середньому по дев’ять кандидатів. Але тоді може виникнути інша проблема, бо три херсонські райони мають різну кількість виборців. Й між Дніпровським та Суворовським районом різниця складає приблизно двадцять тисяч виборців. Відповідно, партії повинні формувати регіональні списки із різною кількістю кандидатів».

Партійні списки будуть застосовані лише на виборах «першого рівня» – до обласної та Херсонської міської рад – зазначив Дементій Бєлий.  У всі інші ради нашої області висувати кандидатів можуть як партії, так і йти самовисуванням. В цьому випадку виборці у бюлетені будуть ставити одну галочку навпроти прізвища кандидата. На виборах до обласної та Херсонської міської ради кандидатів висуває партія. Кожен кандидат буде включений лише в один загальноміський та один регіональний список. В кожному із списків він отримає свій номер, який буде відігравати важливий момент при визначені переможців.  Виборців при заповнені бюлетенів по цим виборам будуть ставити позначку за партію та ставити номер кандидата за якого вони голосують в регіональному виборчому списку.

Грошова застава збільшилася в рази. Але вносити її будуть не всі. Від застави звільняються учасники виборчого процесу до рад «другого рівня». А ось тим, хто буде балотуватися до обласної чи херсонської міської рад або на посаду Херонського міського голови треба буде сплатити й не маленьку суму. Кандидат на посаду міського голови обласного центру або партія, що висуває своїх кандидатів повинні заплатити приблизно 507 тисяч гривень. Застава для участі в обласну раду втричі більша – 1 млн 581 тис. грн. Відтак, це може обмежити кількість учасників виборчого процесу.

Права жінок.  На виборах до Херсонських обласної та міської рад кожна партія повинна забезпечити в кожній п’ятірці двох кандидатів протилежної статі. Під час формування списку кандидатів до всіх інших рад, партія повинна забезпечити представництво не менше 30 відсотків осіб однієї статі у загальній кількості кандидатів до відповідної ради.

Як же будуть визначати переможців? У розподілі депутатських мандатів беруть участь лише ті партії, які в межах єдиного багатомандатного округу отримали 5 і більше відсотків дійсних голосів виборців.  Встановлення результатів та розподіл місць між партіями і кандидатами відбувається в кілька етапів, головними з яких є: визначення виборчої квоти (кількості голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата), визначення кількості отриманих партією мандатів, визначення конкретних переможців спочатку на рівні регіональних виборчих списків, а потім на рівні єдиного виборчого округу. У ході обговорення представники КВУ нагадали, що виборча квота у 2015 році склала 1283 голоси у Херсонську міську раду.

Як же будуть визначені переможці? В два етапи. Спочатку на рівні регіонального виборчого списку. Де депутатами можуть стати кандидати, які отримали не менше чверті голосів виборців (25%) від розміру виборчої квоти і вони всі розміщується у порядку зменшення відсотка голосів виборців, які їх підтримали; (у 2015 році до Херсонської міської ради це було 320 голосів).

Всі дробові залишки голосів переходять на рівень єдиного загально міського округу й на цьому рівні за номерами у єдиному міському списку буде визначатися друга частина переможців.

Як бачимо, місце у списках є надзвичайно важливим. Більше шансів у того, хто є першим у регіональному списку. Хоча практика країн, в яких є система відкритих списків, показує, що часто виборці голосують лише за партію. Ми не знаємо, як буде у нас. Все залежить від проведеної кампанії та підрахунку голосів. Досвіду одночасного підрахунку голосів за партію та за кандидата ми ще не маємо.

Серед загроз учасники обговорення назвали велику кількість виборів на території Херсона в окремих місцевостях (обласна, міська, міського голови, районна в місті, сільського голови, сільської ради) .

За результатами обговорення прийшли до висновку звернутися до народних депутатів із корегуванням та уточненням окремих норм, які регламентують терміни проведення виборчого процесу, права та обов’язки суб’єктів виборів. Серед іншого всі одноголосно висловилися за зменшення грошової застави, яка для Херсону буде складати порядку 500 тисяч гривень для виборчого списку партії, 500 тисяч гривень для кандидатів на посаду міського голови та приблизно півтора мільйони гривен для партійного списку до обласної ради.

Хто не зміг прийти, бо місць не всім вистачило, можна скачати презентацію http://surl.li/iii

Захід відбувся у рамках проєкту “Сучасні регіональні медіа – запорука якості у медіакомпетентній демократичній Україні”, який реалізує Український кризовий медіа-центр за фінансової підтримки Міністерства іноземних справ Норвегії в особі Посольства Королівства Норвегії в Києві.