WP_Term Object ( [term_id] => 15 [name] => Децентралізація - новини [slug] => decentralization-news [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 15 [taxonomy] => category [description] => [parent] => 0 [count] => 314 [filter] => raw [cat_ID] => 15 [category_count] => 314 [category_description] => [cat_name] => Децентралізація - новини [category_nicename] => decentralization-news [category_parent] => 0 )

Як працюють симулятори бюджету ОТГ, школи та медичного закладу

Як працюють симулятори бюджету ОТГ, школи та медичного закладу

В Україні вперше презентовано симулятори бюджету об’єднаної територіальної громади, школи та медичного закладу. Це онлайн-інструменти, які представляють складні цифри про наявні бюджетні ресурси у доступному для звичайних громадян вигляді. Пілотну версію створили для бюджету Царичанської ОТГ (Дніпропетровська область). Над проектом працювали CASE Україна, за підтримки Програми DOBRE та Бюро з питань демократії, прав людини та праці Державного департаменту США (DRL).

Бюджетний симулятор дозволяє продемонструвати звідки беруться кошти у громаді і як вони використовуються. Він включає основні розділи бюджету «дохідна частина» та «видаткова частина», а також надає змогу мешканцями подавати проектні пропозиції.

«Ми взяли основні напрямки видатків Царичанської ОТГ: освіта, медицина, адміністративна діяльність, культура й спорт. Керівництву громади буде цікаво звітувати у доступному вигляді про наявні ресурси, а люди, не маючи спеціальних знань, можуть подивитися, які є можливості і обмеження. Люди можуть відобразити свої побажання щодо того як розпорядитися наявними коштами. Єдина вимога – видатки повинні відповідати наявним ресурсам. Після того людина натискає кнопку «ухвалити бюджет» і бачить результати того, що обрала», – розповів Дмитро Боярчук, виконавчий директор Центру соціально-економічних досліджень «CASE Ukraine», на прес-брифінгу в Українському кризовому медіа-центрі.

Користувачі симулятора можуть заходити у розділи окремих інституцій, дивитися, скільки на них витрачається коштів і на що саме, коригувати загальний розмір видатків, вносити зміни в межах одного напрямку (кількість дітей на 1 вчителя, які ліки за рахунок бюджету тощо).

«У програмі закладена усереднена вартість ремонту доріг, і людина одразу бачить, скільки це коштує. І якщо людина пропонує ремонт на 20 мільйонів гривень – треба зрозуміти, звідки ці кошти взяти. Пропозиції проходять модерацію і, якщо вони реалістичні для виконання – потрапляють на обговорення. Люди можуть їх бачити і коментувати», – розповів Дмитро Боярчук.

Інструмент особливо актуальний у зв’язку з тим, що внаслідок децентралізації місцеві бюджети почали отримувати набагато більше повноважень і коштів. Для прикладу, з часу створення Царичанської громади, її бюджет зріс у 4 рази і зараз становить 115 мільйонів гривень. Із них 55 мільйонів – власні доходи. Це створює нові виклики та можливості, а також вимоги до прозорості за витрачанням коштів громадами.

«Ми ставимо за мету зробити своїх мешканців господарями на своїй території. Для цього вони повинні розуміти, як працює система – як надходять кошти, хто здійснює розподіл. Бюджетний симулятор допомагає це зробити. За короткий час роботи симулятора ми маємо вже понад 50 поданих пропозицій, найбільш підтримувані – беремо у роботу. Загалом ним скористалися майже 3000 мешканців», – каже Ірина Смоляга, заступниця голови Царичанської ОТГ. Частину проектів вже реалізували.

«Це ефективний інструмент і для депутатів місцевих рад, які не всі достатньо розуміють бюджетний процес. І, наприклад, можуть побачити, що якщо збільшити видатки на заробітну плату вчителів – наскільки збільшується дефіцит бюджету. Таке розуміння потрібне на всіх щаблях місцевого самоврядування. А місцеві жителі мають розуміти, на що спрямовуються кошти, і мати можливість впливати на бюджет», – зазначив Ігор Онищук, експерт проектного офісу секторальної децентралізації Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

Бюджетні симулятори школи і медичного закладу – розроблені також для Царичанської громади – дозволяють побачити розподіл видатків у межах однієї конкретної установи. Ці видатки можна порівнювати з показниками інших шкіл. Щодо кожної статті видатків користувачі можуть коментувати й надсилати запити на додаткову інформацію. Інформація у базі даних буде регулярно оновлюватися. «Ми очікуємо, що шефство над окремими закладами візьмуть певні громадські активісти, і часові затрати для цієї роботи будуть мінімальними», – каже Дмитро Боярчук.

Планується, що даним інструментом скористається ще щонайменше 50 громад програм DOBRE та “ДІЄМО”.

Більше фото тут.

 

Поділитися в соцмережах